woensdag, september 04, 2013

Boekrecensie: Jason Mott - De Teruggekeerden

Jacob was acht jaar oud, toen hij vijftig jaar geleden verdronk in een beekje. Hij is nog steeds acht jaar oud als hij vijftig jaar later weer wordt teruggevonden, levend en wel, in China. Hij wordt naar huis gebracht, naar zijn inmiddels bejaarde ouders in het dorpje Arcadia. Lucille, zijn moeder, neemt hem liefdevol op in huis, terwijl Harold niet denkt dat dit echt zijn zoon is en ‘het’ liever niet in huis wil hebben. Een moeizame tijd volgt, en meer Teruggekeerden stromen het dorp binnen.

Niet iedereen is er blij mee, zeker niet als het om dagelijkse busladingen begint te gaan en er geen plek meer voor ze is. Er begint onrust te heersen. De Teruggekeerden krijgen huisarrest. Harold en Jacob moeten van Lucille wat tijd samen doorbrengen om weer nader tot elkaar te komen. Ze gaan een stuk wandelen en eindigen bij de rivier, waar ze een tijd spelen. Pas later ontdekt Harold dat dit de plek was waar Jacob dood gevonden werd, vijftig jaar eerder. Harold en Jacob worden daar opgepakt, ook al zijn ze nog op eigen terrein. Jacob moet naar het schoolgebouw, waar ze de Teruggekeerden verzamelen, in een soort kamp. Harold besluit bij hem te blijven. De sfeer wordt steeds grimmiger.

Jason Mott schrijft in een nawoord dat hij het idee voor dit boek kreeg, door een droom een paar weken na de dood van zijn moeder. De wens om een overleden geliefde nog eens te zien, te spreken, te voelen. De thema’s die in dit nawoord worden besproken door de auteur, heb ik niet in het boek kunnen vinden. Ik heb het vermoeden dat dit verhaal zo persoonlijk is geworden, tijdens het schrijven, dat betekenissen uitstekend in het hoofd van de auteur zitten, maar niet zo helder op papier zijn gezet.

Het verhaal heeft een lang en traag begin, waarvan je je gaat afvragen waar het naartoe gaat leiden. De spanning stijgt absoluut, juist omdat de auteur je zo in het ongewisse laat. Het is wel een soort gefrustreerde spanning, omdat je graag een tipje van de sluier opgelicht zou zien worden. Het is moeilijk om alle symboliek bedoeld door de auteur te ontdekken. Nu ben ik helemaal niet zo van de verplichte betekenis en symboliek van elke pagina in een boek, maar dit boek wijst je wel ergens op. En dus ga je zoeken. Door de onduidelijkheid vind je dan vermoedelijk ook symboliek die de auteur helemaal niet zo bedoeld heeft.

Is de massahysterie en de discriminatie een onderwerp dat de auteur heeft willen communiceren? Of wilde hij met name aantonen hoe mensen zouden kunnen reageren op de terugkeer van een gestorven familielid? Wat is de rol van geloof in dit verhaal en het kruisje dat teruggevonden wordt? Waarom hoest Harold ineens zo veel en is Lucille zoveel slechter te been dan in het begin van het boek? Gaat het over de invloed van mensen op elkaar in een kleine gemeenschap? Gaat het over persoonlijk drama of over een wereldmysterie? Gaat het over dat allemaal tegelijk misschien?

‘De Teruggekeerden’ is goed geschreven en fascinerend, maar het komt uiteindelijk niet voldoende bij elkaar. Het boek is te gevuld en wellicht ook te ingevuld. Om vragen op te roepen (zoals op de achterflap staat aangekondigd) moet er ook wat ruimte zijn om na te denken, lucht te happen. In feite toont de auteur te weinig en leidt hij te veel, ook al lijkt dat een tegengestelde. Ik voelde me een beetje gefopt toen het uit was, omdat niet al die pagina’s betekenis hebben gekregen, en dat leek wel beloofd.

De eindscène met het heldhaftige optreden van Lucille en Harold is prachtig. De manier waarop dit bejaarde echtpaar afzonderlijk van elkaar het heft in eigen handen neemt, is geweldig en spannend. Hier ook worden deze twee personages echte mensen, die je bij gaan blijven. Ik had graag meer over hen gelezen.