donderdag, september 05, 2013

Boekrecensie: Cornelia Funke - Ridder zonder hart

Cornelia Funke is de auteur van een waslijst aan leuke jeugdboeken. Ze schreef niet alleen de Inkttrilogie (Web, Hart, Nacht van inkt), waarvan het eerste deel is verfilmd met Brendan Fraser (The Mummy-films) in de hoofdrol, ze is ook de creatieve hand achter de Wilde Kippenclubboeken. Momenteel is ze bezig met een nieuwe trilogie, onder de titel Reckless.

Ridder zonder hart is een jongensboek, een ridderverhaal, een avonturenroman, dat niet in een reeks hoort en dus lekker los te lezen is. Het is geschikt voor jongens vanaf een jaar of tien, maar door de bijzonder leuke Ella als belangrijkste nevenpersonage en haar grappige oma kunnen meisjes het ook prima lezen. Ik ben immers een (soort van oud) meisje en heb erg van het boek genoten. Het boek is ook nog eens volledig opvoedkundig verantwoord, want het is gebaseerd op ware gebeurtenissen, geschiedenis, namen en plaatsen.

Jon Hartgill is nog maar elf als zijn moeder hem naar kostschool stuurt. Hij kan slecht opschieten met de nieuwe vriend van zijn moeder en hij heeft zich aardig misdragen om die Baardaap het huis uit te jagen. Nu heeft hij het tegenovergestelde voor elkaar gekregen, hij wordt zelf weggestuurd. Op zijn nieuwe stek leert hij nieuwe vrienden kennen en een nieuwe beste vriend (van de meisjessoort), Ella. Het is allemaal eigenlijk zo slecht nog niet, als je even die vier angstaanjagende geesten niet meerekent die achter hem aan zitten. Jon zoekt hulp bij een andere geest, Willem Langzwaard. Maar in ruil daarvoor moet hij op zoek naar het gestolen hart van deze riddergeest: Willem is de ridder zonder hart. Jon en zijn beste vriendin Ella, waar hij stiekem misschien ook wel een beetje verliefd op aan het worden is, struikelen door een avontuur heen met geesten, padden, veldslagen en het ongeloof van iedereen om hen heen. Naast de interessante, historische achtergrond biedt het allerlei herkenbare thema’s, zoals ruzie met je moeder, nieuwe vriendjes die je niet geloven, stomme roddels op school, de nieuwigheid van omgaan met een leuk meisje en een stiefvader met wie het allemaal maar heel stroef gaat. Jon is een heel echt jochie, dat ook knetterhard moet huilen omdat hij zijn moeder mist, maar eigenlijk nog steeds vreselijk boos op haar is.

Deze nog geen 200 bladzijden zijn onderhoudend, maar luchtig en kunnen zelfs een tegenstribbelende lezer wel vermaken. Heel geschikt voor lezertjes van De grijze jager-reeks bijvoorbeeld. Cornelia Funke schrijft in bijna alle leeftijdsgroepen toegankelijke boeken en reeksen, het is de moeite waard om haar eens in de boekwinkel op te zoeken.

Geen opmerkingen: